Literatura
Bernstein, L.: Class, codes and control. Vol. 1, Theoretical studies towards a sociology
of language. London, Routledge and Kegal Paul, 1971.
Bloomfield, L.: Language. London, Allen et Unwin Ltd., 1935.
Bruner, J. S.: Towards a theory of instruction. Cambridge, MA, The Belknap Press of
Harvard University Press, 1966.
Grammont, M.: Observation sur le langage des enfants. Paris, Mélanges Meillet, 1902.
Lipsky, J. M.: Spanish in the United States: Linguistic contact and Diversity. New York,
Muton de Gruyter, 1993.
Mackey, W. K.: Bilingualisme et contact, des langue. Paris, Klincksieck, 1976.
Macnamara, J.: The bilingual's linguistic performance: a psychological overview.
Journal of social issues, 1967, 23/2, str. 58–77, 596–608.
Saunders, G.: Enfants bilingues, l'expérience d'un apprentisage familial. Paris, Retz,
1982.
Schmidt–Mackey, W. F.: Language Strategies of the Bilingual Family. In: Mackey, W.,
Anderson, T. (Eds.), Bilingualism in Early Childhood. Massachusetts, Newbury Hou–
se Publishers, 1977, str. 132–147.
Swain, M.: Bilingualism, Monolingualism and Code Acquisition. In: Mackey, W.,
Anderson, T. (Eds.), Bilingualism in Early Childhood. Massachusetts, Newbury Hou–
se Publishers, 1977, str. 28–36.
Siguan, M., Mackey, W. F.: Education et bilinguisme. Lausanne, Unesco–Delachaux et
Niestlé, 1986. 
2.1.3 Poznatky o cizích kulturách a vnímání domova 
Poznáváme–li svět, poznáváme tím i domov.
Poznávání jiných zemí a domov
Snad se nám to bude zdát zvláštní, ale význam domova stoupá právě
v době nárůstu cestování, stěhování, poznávání jiných zemí, lidí, kultur. Jak
je to možné? Neměl by se význam domova naopak zmírňovat, zeslabovat?
Pobyt v cizí zemi, neznámé oblasti znamená zvýšený nárok na naše při–
způsobování, na začleňování se. To jistě není větším problémem při krátko–
dobém zájezdu, kdy jsme navíc v chránícím prostředí hotelu, blízkých osob
a spolucestujících. Ale tam, kde jsme odkázáni sami na sebe, nebo když
jsme v cizím prostředí dlouho, mohou takové ochrany a obrany selhávat
a všechno to cizí prostředí může vést k silnému stesku po domově, event.
až k tzv. kulturnímu šoku. V takových chvílích se upínáme ke všemu, co
nám je vnitřně blízké, čemu rozumíme ­ to jsou především obrazy našeho
49
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>